Een verslag van Jacop Kuipers en Henk Gibcus NIERSTICHTING - Afgelopen donderdagavond werd bij het Rode Kruis gebouw in Veendam 16 jubilarissen van de nierstichting gehuldigd, wegens hun verdiensten bij het collecteren. Deze mensen verdienen een ferme pluim, want ik geef het je maar te doen, om elke keer weer langs de deuren te gaan, om te schooien om geld. En wat deze collectanten van de nierstichting doen is heel iets anders, dan die bedelbrieven, die talloze keren in onze brievenbus glijden.

Deze die-hards werken er tenminste voor, om het lot van hun medemens enigszins te kunnen verzachten. En dan vergeten ze de regen- of hagelbuien, die hen teisteren tijdens die barre tocht. En dan moet ik ineens denken aan de Elfstedentocht, waar deze helden van het ijs ploeteren om hun beoogde doel te realiseren. Het zijn dus verschillende `werelden`, maar beide groeperingen hebben één ding gemeen. Het zijn allebei kanjers.

Wat mij opviel dat er weinig mannen, die collecteren, "maar ze zijn er wel", zegt Barbara Goote. "Waarom er meer vrouwen zijn, weet ik niet. Misschien voelen wij ons sneller bij iets betrokken", voegt ze er aan toe.
Klik op afbeelding om film actief te maken Jubileum collectanten en wijkhoofden Nierstichting Veendam 10 jaarMevrouw Schutte, Mevrouw Drenth, Mevrouw Jansing
15 jaarDe heer Boonstra, Mevrouw Heino, Mevrouw Zweerts de Jong, Mevrouw Brust, Mevrouw van Sprundel, Mevrouw Klok, Mevrouw Scheerhoorn, Mevrouw Wiekens, Mevrouw Pot
20 jaarMevrouw Bakker, Mevrouw van der Laan
25 jaarMevrouw Wever, Mevrouw Lamein
Voor meer nieuws over Veendam, lees je bij
Parkstadveendam.nl